Pages

Tuesday, November 1, 2011

DIA..



the one and only "mbah" i've had.
dari kecik, aku x pernah ada nenek.
since nenek belah ayah pergi sebelum aku tengok dunia.
then, inilah satu-satunya nenek yang aku ada.
nenek yang aku panggil "mbah" dari kecik sampai la sekarang.
dia lah nenek yang bawak aku naik basikal pergi kedai.
dialah nenek yang belikan aku baju batik masa pergi Penang.
dialah nenek yang hadiahkan rantai sebagai hadiah kawen hujung tahun lepas.
dialah segala-galanya lepas arwah atuk pergi.

sekarang, x ada lagi mbah..
x ada lagi orang yang akan telefon rumah bila hari hujan untuk minta teman.
x ada lagi orang yang telefon mintak hantar pergi kedai.
x ada lagi orang minta tolong pasang langsir tiap kali raya.
perginya DIA seminggu sebelum Hari Raya AidilAdha..
perginya DIA di tanah suci Mekah.
perginya DIA membawa sekeping hati yang tercapai hasrat akhirnya.
menjejakkan kaki ke tanah haram.

Mbah.. tenanglah mbah di sana.
di tanah lindungan Allah.
kenangan yang tersimpan, x mungkin dapat dilupa sampai bila-bila.
Semoga mbah ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.
hanya Al-Fatihah dan bacaan Yassin yang dapat kite sedekahkan buat mbah.
Al-Fatihah...



Salam sayang,
Nurul, Hazrul, dan bakal cicit mbah yang x sempat mbah jumpa..


No comments:

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers