Pages

Sunday, November 13, 2011

sebagai mama dan isteri

baru 11 hari jadi mama.
memang la sebelum ni dah memang mama..
tapi ni the real "mama" to a daughter la kan..
sangat mencabar.
sampai hari pun aku still x dapat lupa detik-detik melahirkan Aryssa.
dari saat sakit pinggang..
pecah air ketuban..
sampai la admitted kat wad, dan menunggu 24 jam untuk give birth.
kalau suruh tulis journal, confirm tiap saat aku x lupa.
huhuhu~
patut la Allah kata kita mesti utamakan mak in whatever situation kan.
sebab ni lah.. huhu~

besides jadi mama to Aryssa, i'm still "mama" to my hubby.
kat sini lah cabaran yang kadang-kadang buat aku agak tertekan.
lepas bersalin, nak kena pantang.
then, dalam tempoh berpantang kena pakai + makan segala bagai makanan.
nak bagi tambah susu utk Aryssa..
nak bagi body shape back to before preggy.
kalau ikut, sebelum pregnant pun aku x la slim.
chubby jugak.
tapi, since dah tengok kawan-kawan yang lepas bersalin badan mula mencanak naik, aku kena la prevent dulu kan.

malam, kena berjaga untuk anak.
nak-nak pulak dia dah pandai berjaga malam nak berpangku.
sangat stress bila dah bagi susu, tapi dia still x nak pejam mata.
susu x cukup ke?
bertambah stress bila hubby sedap main sms n Facebook masa aku tengah berhempas pulas susukan anak dengan rasa sakit.
*first time bagi breastfeed, sakit ok..*

kadang-kadang rasa macam give up.
sebab aku memang orang yang x tahan tekanan.
cepat sangat nak mengalah.
anak x boleh tido, mak yang melalak..
cane??
huhuhu~

tapi bila tengok muka suci anak kecik tu..
mengenangkan sakitnya bersalin..
buat aku rasa macam kuat balik.
sebab, hidup aku dah boleh dikatakan sempurna sekarang.
ada suami yang bertanggungjawab..
ada anak yang comel..
apa lagi yang aku nak, kan?
syukur..

p/s ni sesi motivasi untuk diri sendiri.. huhuhu~


Mama sayang kamu..
malam ni jangan meragam lagi ye..

No comments:

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers